söndag 24 januari 2010

Gest- & ordförrådet växer

Nämnde tidigare att jag sagt min första två-ords-mening... Nu har jag avancerat samma mening till min första tre-ords-mening, nämligen: Titta där mamma!! Har även utökat mitt ordförråd med att säga bapp (*läs napp). Kan oxå säga Eeis (*läs Levis) min närmsta granne & kompis.
Gester jag gör är t ex att jag pekar in i munnen om jag får frågan om jag vill äta eller om jag är hungrig. Är jag då riktigt sugen springer jag fram till min stol & pekar på bordet oxå. Jag har länge kunnat skaka på huvudet för att säga nej... nicka gör jag mer sällan men det betyder oftast att jag gillar något jag fått smaka. Mina vinkningar har gått från korrekta vinkningar (framåt) till bakåtvinkningar. När något är slut sträcker jag upp händerna & visar att det är slut genom att visa att mina handflator är tomma. Ja det kommer helt enkelt mycket nya uttryck både ord, miner och gester... & alltid roar det någon... mest mina föräldrar såklart =))

3 kommentarer:

Bengt-Ivan sa...

Jättekul att höra. En intressant tid, verkligen! Lycka till med gest- och språkinlärningen!
Farmor & Farfar.

Pelle och Lisa sa...

Du är verkligen duktig storkusinen:) Jag lärde mig att dra bort filten från mitt ansikte när jag och mamma lekte "tittut" i lördags, men på dig nivå är jag väl först om ett år:)
kraaam

Annan sa...

Vill bara än en gång gratulera till lillsyrran och hälsa att jag hade tokfel i omröstningen :-D. Kram