torsdag 18 mars 2010

Va hos syster & doktor idag =)

Norah var på 6,5 v kontroll & jag på försenad 18 mån kontroll hos doktorn. Norah hade ökat i vikt med 290 g på en vecka (ny vikt 4230 g) & i längd med 1 cm (ny längd 52 cm). Jag hade ökat i vikt med 20 g på 2 månader (Ooops!!) ...& då höll jag ändå det flygplanet i handen som ni ser på bilden... Nåja, ny vikt var 11250 g & min nya längd vart 2 cm längre än sist (ny längd 85 cm). Norah fick godkänt men jag fick liiite bakläxa (...tolkade mammsen det som iaf). Mer kalorier lär det bli för min del... Redan samma kväll smakade min välling suspekt mkt Icas eklogiska rapsolja =))
Doktorn frågade mig om jag kunde stapla saker på varandra (!!??) Töntigt tyckte jag... & fortsatte att leka med alla bilarna. Doktorn gav sig inte utan jag fick sitta i mammsens knä & doktorn tvingade mig att leka med de tråkiga klossarna... Sagt & gjort tänkte jag & tog en av de himskans trista klossarna & placerade på en annan & pekade därefter bestämt ner mot golvet & sa Bii!! (bil).
Förutom bii kan jag oxå säga; Mummo (mormor/farmor på finska), e å ee (1, 2, 3), veä (vettä, vatten på finska), nam som tidigare hette bapp (napp), vam (varmt), ö (upp), nee (ner). De allra viktigaste orden jag kan nu är, enligt min papps, Afaaa (Alfa) & Vovoooo (Volvo). Jag kan säga några viktiga namn oxå; Ea (Svea, vilket alla katter heter även Fröken Alice..), Eis (Levis=grannen), Noa (Norah), Buoo (Bruno=bästisen) . Kan oxå vissa läten som att hunden säger vovvov, fågeln pipipippip, fåret bäää & bilen Brumbruuuum. /T

2 kommentarer:

K sa...

Mammisen behöver nog inte oroa sig för vikten. Minja har inte ökat ngt på 6 månader, t.o.m. gått ned när hon varit sjuk. Hon har ju vägrat massa mat och trilskats. (Dock växt på längden) Men nu helt plötsligt har hon börjat äta, massor. Och gått upp ett halv kilo. Ska väl till att växa igen misstänker vi.

Theo och Norah sa...

Åh tack!!! Det var jättehärligt att höra =)
/Mammsegull =)